High traffic locaties lijken een steeds grotere aantrekkingskracht te krijgen op retail, horeca en services. Waar komt deze ontwikkeling vandaan en welke toegevoegde waarde levert dit ons op?
Het kan niemand zijn ontgaan dat de retail en horeca, maar ook services zoals een postkiosk of een stomerij, een flinke opmars maken buiten de winkelstraten of stadskernen.
Voor een latte macchiato, een goed glas wijn of de dagelijkse boodschappen hoeft men niet meer per se de stad in. Er zijn steeds meer omgevingen waar retail, horeca en services worden aangeboden.
High traffic locaties als nieuwe hot spots
Bij deze omgevingen- ook wel high traffic locaties genoemd- is er sprake van veel passanten die zich door de dag heen in een wisselend piek- en dalpatroon door deze locaties bewegen, zich oriënteren, moeten wachten of uitrusten.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan Utrecht CS waar de treinreiziger zich snel even oriënteert, de eerstvolgende vertrektijd natrekt en nog vlug even een kop koffie haalt bij Starbucks om vervolgens verder te reizen naar de volgende bestemming. Of denk aan de snelle vermogensbeheerder die, voordat zij naar huis gaat, nog snel even een ovenschotel en een flesje wijn haalt bij AH to go op de Zuidas.
Naast OV knooppunten kunnen verder luchthavens, pretparken en grootschalige publieke omgevingen, maar ook tankstations en voetbalstadions worden genoemd als voorbeelden van high traffic locaties.
De vraag is waarom high traffic locaties het karakter van “commerciële” hot spots aannemen en er steeds meer winkels, horeca en services op deze plekken worden geopend?
Klanten die weten wat ze willen
Allereerst is daar de bezoeker van de high traffic locatie, de klant.
Waar nog niet eens zo heel lang geleden genoegen werd genomen met een basisaanbod aan produkten en diensten, heeft de klant van nu hele andere eisen en wensen.
Dit zowel ten aanzien van de aangeboden produkten en diensten zelf, als ten aanzien van de aanbieders van dit aanbod, inclusief de omgeving waarin deze aanbieders aanwezig zijn.
Dat de basis op orde moet zijn is inmiddels niet meer dan vanzelfsprekend en simpelweg een harde randvoorwaarde geworden. Echt onderscheid en toegevoegde waarde ontstaat pas bij “plus” aanbod, boven op deze basis. Naast retail, horeca en services die inspelen op de behoeften van de klant, het juiste kwaliteitsniveau bieden en de verwachtingen van de klant overtreffen, spelen zaken als sfeer, beleving en bejegening een steeds belangrijkere rol. Men heeft het er niet meer over dat zijn of haar vlucht op tijd is vertrokken, maar dat de (winkel)beleving op Schiphol verrassend was, het personeel vriendelijk en behulpzaam was en men daarom met een goed gevoel op reis ging. Of over de leuke studente die bij het laatste ziekenhuisbezoek het golfkarretje bestuurde dat gratis pendelde tussen de parkeerplaats en de ingang van de polikliniek.
Belevingen die- helemaal met de explosieve opkomst van social media- graag worden gedeeld met familie, vrienden en kennissen. Een een enkele #like of #fail kan al het verschil maken!
Als de traffic niet naar de winkel komt …..
Naast de klant speelt natuurlijk ook de aanbieder van de retail, horeca en services een belangrijke rol. Vaak is deze aanbieder, als eigenaar van de high traffic locatie, ook verantwoordelijk voor de contractering van de aanwezige retail, horeca en services- exploitanten. Die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van hun eigen winkels, horecagelegenheden of services.
Kijkend naar recente ontwikkelingen in de markt kan niet anders worden geconcludeerd dan dat het overgrote deel van deze aanbieders, inclusief de door hun aangetrokken retailers, horeca- en services- exploitanten, onder druk staan en een aantal bedreigingen- maar gelukkig ook kansen- voorgeschoteld krijgen.
Naast het veranderende consumentengedrag, drukken zaken als het economisch klimaat, deregulering, toenemende transparantie, het nieuwe werken en branchevervaging een grote stempel op het huidige (retail)landschap. Als gevolg daarvan zijn cross-overs tussen sectoren en disciplines aan de orde van de dag, is co-creation een gevleugeld begrip geworden en schieten nieuwe verdien- en exploitatiemodellen als paddestoelen uit de grond.
Hoe het ook zij, zonder wandel geen handel . Als de traffic niet (meer) naar de winkel komt, dan maar andersom, lijkt nu de leidende gedachte te zijn. Het is dan ook niet voor niets dat partijen als AH to go, AKO, La Place en Coffee Company zich steeds prominenter manifesteren op high traffic locaties en overige publieke omgevingen. Ook de recent aangekondigde samenwerking tussen het vergaderconcept Seats2Meet.com en de NS retail- en horecadochter Servex is een mooi voorbeeld van de reactie van de markt op de eerder genoemde ontwikkelingen.
Waardecreatie door retail, horeca & services
Wanneer vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht op high traffic locaties, wat is dan de toegevoegde waarde die voor zowel klant als aanbieder wordt gecreëerd?
Volgens het Portfolio Value Model® van WYNE Strategy & Innovation bestaat de toegevoegde waarde van een produkten- en/of dienstenportfolio uit meer dan alleen maar “geld verdienen” door het juiste aanbod richting de klant. De klant moet centraal worden gesteld en naast financieel rendement (€), moeten ook het kwaliteitsniveau (Q) en het imago (I) dat de aanbieder van het portfolio wil overbrengen op de klant worden meegenomen in de bepaling van de toegevoegde waarde.
Het Portfolio Value Model van WYNE
De verhouding tussen de business drivers “€, Q en I” is afhankelijk van de klantgroepen die moeten worden bediend, de omgeving waarin de retail, horeca & services worden aangeboden en de gekozen strategie van de aanbieder van het portfolio.
Ter toelichting kan bijvoorbeeld worden verwezen naar een groot ziekenhuis dat de bekostiging van een gratis pendeldienst tussen parkeerplaats en hoofdingang financiert met de opbrengsten van een in dat ziekenhuis aanwezige vestiging van AH to go. Naast het feit dat dit ziekenhuis door het aanbieden van een goed doordacht aanbod aan retail, horeca en services, laat zien zich te kunnen verplaatsen in haar klanten en zo een “Quality Boost” bewerkstelligt, wordt hun “Image Builder” (pendeldienst) bekostigd door de opbrengsten van de “Revenue Generator” (AH to go).
Het aantrekkelijke van deze benadering is dat alle betrokkenen aan hun trekken kunnen komen. Als de randvoorwaarden maar kloppen en reële condities voor een gezonde commerciële exploitatie worden afgesproken. Allereerst wordt de klant door de aanwezigheid van een goed ontwikkeld portfolio tegemoet gekomen in zijn of haar behoeften ten aanzien van winkelaanbod, horeca en services. Deze klant voelt zich serieus genomen en zijn waardering straalt vervolgens af op de aanbieder van het retail, horeca en servicesportfolio. Hoe beter het portfolio in balans is en is afgestemd op de verschillende klantgroepen, des te hoger de waardering voor de aanbieder.
Ten tweede wordt de aanbieder (als eigenaar van de high traffic locatie), naast waardering en een hogere klanttevredenheid, ook nog beloond met de opbrengsten uit de verhuur van zijn of haar locatie aan de verschillende exploitanten.
En last but not least de retailer, horeca- of services-exploitant zelf. Met hun aanwezigheid op high traffic locaties wordt een compleet nieuw kanaal aangeboord dat mogelijkheden biedt voor directe omzet en klantcontact op locatie, indirecte omzet elders en merk-exposure.
Dus toegevoegde waarde- in brede zin- voor zowel de klant, de aanbieder van het retail, horeca en services-portfolio als de betrokkenen exploitanten.
Denken en doen
Om de vraag te beantwoorden welke high traffic locaties er het best in zijn geslaagd om een uitgebalanceerd aanbod aan retail, horeca en services aan hun klanten te bieden, is het beste advies om oren, ogen en soms ook neus goed de kost te geven en op pad te gaan. Als markante voorbeelden van high traffic locaties kunnen Utrecht CS, Schiphol, Zuidplein Amsterdam WTC, Efteling, maar ook de grotere tankstations worden genoemd. Daarnaast zijn er- voor het contrast- tal van voorbeelden van high traffic locaties en publieke omgevingen, waar de plank volledig is misgeslagen, als er al überhaupt sprake was van een plank …..
Om tot de ontwikkeling, implementatie en exploitatie van een doordacht en uitgebalanceerd portfolio aan retail, horeca en services te komen, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Allereerst moet er een goed uitgewerkte en eenduidige strategie worden vastgesteld. In deze strategie moet zijn bepaald wie de beoogde klantgroepen zijn en wat de aanbieder van het portfolio wil bewerkstelligen met het aanbod aan retail, horeca en services. Dit inclusief de bijbehorende kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen, uitgedrukt in de eerder genoemde business drivers uit het Portfolio Value Model®.
Vervolgens moet worden bepaald welke mix aan retail, horeca en services wordt gerealiseerd, wat het bijbehorende ruimtebeslag is, welk business- en exploitatiemodel wordt gehanteerd en welke (markt)partijen in aanmerking komen voor de exploitatie. Daarnaast zal de aanbieder zorg moeten dragen voor gedegen contract- en accountmanagement. Twee ondersteunende activiteiten die onontbeerlijk zijn voor het implementeren, borgen en aansturen van een professioneel retail, horeca- en servicesportfolio.
Naast het denkwerk dat nodig is voor de ontwikkeling van het aanbod richting klanten is het zinvol om parallel aan het denken, vooral ook te doen. Niets zo goed als een concreet pilotproject waarmee de strategie kan worden getoetst en bijgesteld. Maar vooral waarmee aan de verschillende stakeholders kan worden getoond wat de ambitie van de aanbieder van het retail, horeca en servicesportfolio is en op welke manier deze ambitie concreet wordt gemaakt.
Denken en doen dus gaan dus hand in hand!
Vapiano, Openbare Bibliotheek Amsterdam
What’s next?
Alles wijst er op dat de ontwikkeling en verdere professionalisering van retail, horeca- en servicesportfolio’s op high traffic locaties alleen maar verder zal toenemen. In de komende periode is de verwachting dat, naast de eerder genoemde sectoren ook de (maatschappelijk) vastgoedmarkt zich zal aandienen als nieuwe omgeving voor de toevoeging van retail, horeca en services.
Daarnaast zal vanuit het oogpunt van (grootschalige) gebiedsontwikkeling en revitalisatie van binnensteden en stadswijken worden gezocht naar slimme inpassing en het creëren van toegevoegde waarde door de implementatie van retail, horeca & services.
Exciting times ahead …..
Reacties
Pingback: De opkomst van de studentensupermarkt - WYNE Strategy & innovation. ()
Pingback: High traffic locaties als nieuwe winkelomgevingen; de trend zet door! - WYNE Strategy & innovation. ()
Reageer op dit artikel