In het artikel Retail op Stationslocaties dat in de uitgave van Stationslocaties Nederland 2018/2019 is verschenen is uitgebreid ingegaan op de dynamiek van treinstations en de waarde van stationsretail op deze locaties. De vraag is toen gesteld of stationsretail een geldmachine, kwaliteitsbooster of imagobouwer is? Een vraag die nu twee jaar later vanuit een andere context opnieuw wordt gesteld. Staat het eerdere antwoord nog? Of heeft de huidige situatie tot nieuwe inzichten geleid die om herpositionering van stationsretail vragen.
Het antwoord is dat de lelijke achterkanten van treinstations gelukkig steeds vaker worden getransformeerd naar aantrekkelijke plekken met een diversiteit aan gebruikers en bezoekers. Dankzij deze ontwikkeling komen stations terecht in een nieuw rol. Namelijk dat van verbinder tussen binnensteden en vernieuwende mixed-use locaties in het ‘achterland’.
Lees hier meer over “Treinstations als de nieuwe verbinders“ dat in het online magazine Stationslocaties Nederland 2020-2021 is verschenen.
Reageer op dit artikel